Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, October 21, 2008

dharar syarie..

assalammualaikum w.b.t.

Pada 2 syawal yang lalu saya menerima mesej dari seorang sahabat yang bertanya tentang dharar syarie. Dharar syarie..?? emm sebenarnya Saya tak berani nak jawab soalan tu sembarangan jadi saya telefon ustazah Hilmiah yang pernah mengajar saya syariah di kisas dulu. Seperti biasa kalau saya tanya ustazah, ustazah takkan terus memberikan jawapannya tapi beliau akan tanya balik kat saya, dan mempersoalkan kredibiliti saya...huhuhu..
Ustazah tanya saya balik huruf d tu klu ikut gaya UKM tulisan arabnya aper??...
"dhad kan ustazah.."
"so, dharar tu asalnya aper..?"
"emm..dharurah ker ustazah..?"kecut perut saya bila di soal jawab benda yang dah lamer saya tinggal. Ustazah memang tegas, waktu mula-mula tanya ustazah, ustazah ingat saya dari fakulti pengajian Islam.

"Mudharat..." jawab ustazah dengan tegas..

Ustazah menerangkan bahawa Dharar Syarie means sesuatu yang boleh mendatangkan mudharat dari segi syara'. menurut ustazah dharar Syarie banyak berlaku dikalangan kita tanpa kita sedari. Sebagai contohnya, ustazah ambil contoh 2 orang lelaki dan perempuan yang sedang asik bercinta , mereka berdua berpegang tangan, depa kata takpa pasni kita nak kahwin..
Yang perempuan dan laki2 tu belum sah sebagai suami isteri dan belum tentu lagi jadi suami isteri.. kenapa nak pegang-pegang..

Betul juga kata ustazah, Dharar Syarie memang banyak berlaku dikalangan kita tanpa kita sedari contoh yang terbaik saya ambil contoh couple... ramai kalangan kita yang bercouple hari ini hatta muslimin dan muslimat yang blajar agama pun.. antara kata-kata yang pernah saya dengar ialah, "takkan nak bercinta pun salah..", "kami tak berpegang tangan pun..", "kami tak pernah jumpa tapi hanya hantar mesej-mesej nasihat.."... emmm macam mana tu..??

Saya pernah tanya dengan seorang sahabat, apa hukum bercouple?.. dia bilang dalam islam tak ada istilah couple yang ada hanya taaruf...semuanya bersandarkan kepada ayat " la taqrabu zina.."..emm kalau kita bercouple sebulan, 2 bulan, 3 tahun.., 4 tahun...dan seterusnya ( lamer tu) adakah kita yakin yang satu hari nanti dia juga yang akan jadi pasangan kita..?? mana la tau tiba-tiba dia atau kita meninggal dulu atau kene kahwin pakse dengan keluarga ker..atau dia cari orang lain... hurmmm isu couple adalah isu yang hangat juga yer...
Banyak lagi contoh yang boleh dikaitkan dengan dharar syarie..antara kita nak fikir atau tak nak..

Wallahua'lam bissawab

0 comments: