Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, August 12, 2009

Dramaturgy dan nasihat Luqman Nul Hakim.


Bismillahirrahmanirrahim..

Dramaturgy, merupakan salah satu daripada intipati kuliah teori antropologi dan sosiologi lanjutan yang baru saya pelajari isnin lalu bertarikh 10.Agos.2009. Melihatkan tajuknya sahaja sudah menarik, iaitu hidup kita umpama pentas teater, individu atau diri kita merupakan aktor dan pelakon yang aktif.


Dramaturgy merupakan teori lanjutan dari simbolik interaksionisme klasik yang mana dipelopori oleh tokoh penting iaitu Erving Goffman. Di dalam teori ini menerangkan tentang konsep 'self ' iaitu self atau diri bukanlah milik individu (aktor) tetapi adalah hasil dari interaksi dramatik antara aktor dengan para hadirin (audience).


Di dalam hal ini, secara ringkasnya teori ini menerangkan bahawa kita sebagai individu melakonkan watak tentang apa yang manusia lain ingin lihat pada diri kita, juga berkata sesuatu tentang apa yang mereka ingin dengar, secara tidak langsung kita perlu berdrama dan sekaligus peranan kita semacam sama dengan pelakon dalam pertunjukan drama.


"A view of social life as a series of dramatic perfomances akin to those that take place in the theater" (Ritzer 2003:145)


Hal ini sedikit sebanyak melahirkan rasa tension kerana apa yang kita ingin lakukan dengan apa yang orang harap kita lakukan tidak sama, jadi kita perlu ikut apa yang orang lain inginkan.Di dalam hal ini pensyarah saya menukilkan satu kata-kata yang mudah dan jelas mengenai teori ini


"I am what i think, you think i am"


Di dalam bahasa melayunya apabila diterjemahkan kembali bermaksud " saya ialah apa yang saya fikirkan , apa yang kamu fikirkan tentang saya" . Agak sedikit keliru bila diterjemahkan satu persatu,tetapi secara keseluruhannya ia bermaksud, di dalam fikiran saya, saya adalah hasil daripada apa yang orang lain fikirkan tentang saya.


Teori ini turut sinonim dengan ungkapan Shakespeare, All the world's a stage (from as u like it 2/7)


All the world's a stage

And all the man and women merely players

They have their exits and their entrances

And one man in his time plays many parts

His acts being seven ages.At first the infant

Mewling and puking in the nurse's arms.

And then the whining school-boy, with his satchel

And shining morning face,creeping like snail

Unwillingly to school.And then the lover

Sighing like furnace, with a woeful ballad

Made to his mistress eyebrow. Then a soldier,

Full of strange oaths and bearded like a part......



Saya bukanlah orang yang arif perihal sastera, apa lagi untuk memahami apa yang ditulis oleh ShakesPeare ini, kerana bahasanya terlalu tinggi namun kata-kata pensyarah saya bahawa apa yang dikarang oleh ShakesPeare adalah realiti yang berlaku di dalam masyarakat sehinggalah hari ini.


Inilah realiti kehidupan sebenar, apa yang Erving Goffman lihat dan Shakespeare katakan adalah mungkin apa yang anda dan saya alami atau apa yang anda dan saya lihat. Di dunia ini, tidak ramai yang tidak pernah atau selalu juga memikirkan apa yang orang lain fikirkan perihal dirinya dan mengambil berat pandangan orang lain terhadapnya, namun ramaikah yang berfikir apa yang akan Tuhan katakan tentang dirinya dan pandangan Tuhan terhadapnya?. Di sinilah bahagian paling penting yang ramai diantara kita mengabaikannya.


Ingatkah kalian kepada Luqman Nul Hakim?. Dramaturgy dan Luqman Nul Hakim mungkin tidak sinonim, tetapi nasihatnya sangat berkait rapat dengan sifat manusia yang satu ini.


Alkisah dalam satu riwayat menceritakan bagaimana pada suatu hari Luqman Nul Hakim telah memasuki sebuah pasar dengan menaiki seekor baghal, manakala anaknya pula mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, sesetengah orang yang berdiri di pinggir jalan pun berkata, "Lihat orang tua itu yang tidak bertimbang rasa. Dia sedap-sedap duduk menaiki baghalnya sedangkan anaknya pula dibiarkan berjalan kaki."


Setelah mendengarkan kata-kata yang kurang sedap dari orang ramai maka Luqman pun turun dari baghalnya itu lalu diletakkan anaknya di atas baghal itu dan kembali berjalan. Melihat yang demikian, maka sesetengah orang di pasar itu berkata pula, "Sungguh biadap budak itu. Orang tuanya dibiarkan berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki baghal itu."


Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang baghal itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian sesetengah orang ramai pula berkata lagi, "Lihat dua orang itu menunggang seekor baghal, alangkah siksanya baghal itu membawa beban yang berganda."


Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari baghal itu dan menyambungkan perjalanannya, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Ada baghal tetapi tuannya berjalan kaki. Alangkah bodohnya!"


Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Nul Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya,


"Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

Biarkan Erving Goffman dengan teorinya, dan Shakespeare dengan sajaknya, ambillah apa yang dikatakan oleh Luqman Nul Hakim dalam nasihatnya.

Apabila merasa sedih dengan kata-kata manusia, bagaimana untuk merawatnya?. Saya pernah menonton satu rancangan televisyen Rawat Hatinya Bangunlah Insan, yang disiarkan oleh Astro Oasis, penceramahnya adalah saudara Aa Gym dari Indonesia. Bagaimana untuk merawat hati yang sakit bila dikeji orang atau merasa sedih kerana dikritik manusia dan seumpamanya?.


Aa Gym mengajar satu cara, iaitu dengan menyenaraikan semua keburukan dan sifat negatif kita secara jujur di dalam satu kertas, biar hanya menjadi simpanan dan tatapan kita sendiri. Dan apabila ada orang mengkritik kita sebagai contohnya mengatakan kita kikir, jadi kita jawab dengan penuh rasa syukur "oh dia hanya melihat sifatku yang kikir, sedangkan banyak lagi sifat buruk ku yang lain tetapi Allah sembunyikan dari pengetahuannya, Alhamdulillah.."


Akhir kata dari saya, La Tahzan Inna Allaha ma'ana ..


Wallahualam..


p/s:Topik ini bakal disambung pada keluaran akan datang....








0 comments: